Valta

Alppilasta autoon istahti tummapintainen nainen, joka halusi keskustan yökerhoon. Housuasuun pukeutunut nainen alkoi puhella englanniksi.

- Mun kotimaassa mä en voisi liikkua tällaisissa vaatteissa ollenkaan. Mua pidettäisiin miehenä. Ja siitä eivät miehet siellä tykkää ollenkaan. Naisten täytyy käyttää hametta. Mun kotimaassa, jos nainen on sinkku ja tienaa yhtä paljon kuin miehet niin sitä verotetaan samalla lailla kuin miehiä. Miehet joutuvat maksamaan veroa, mutta niiden vaimojen ei tarvitse maksaa ollenkaan veroa. Lain mukaan yli neljäkymmenvuotiaiden naisten täytyy mennä naimisiin tai ne joutuvat vankilaan.

- Mistä maasta sä olet kotoisin?

- Ugandasta. Mun sisko on hyvässä työssä eikä se ole naimisissa. Se maksaa veroa niin kuin miehet. Ja se on yli neljäkymmentä vuotta. Nyt se pelkää, että se joutuu vankilaan. Ne ovat aloittaneet jo etsinnät. Poliisit käy talo talolta läpi etsien naimattomia yli neljäkymmentävuotiaita naisia.

- Eikä?!

- Kyllä. Mä tykkään asua täällä, koska täällä saa vapaasti pukeutua miten haluaa, ja päättää asioista itse. Eivätkä miehet ole aina käskemässä mitä pitää tehdä tai ei saa tehdä. Mun isä on aina käskenyt mun äitiä niin kuin jotain orjaa. Ja on aina sille kauhean ilkeä. Viimeksi kun mä kävin suomalaisen mieheni kanssa kotonani, mä laadin lista minkä mukaan mun isän tuli pyytää anteeksi mun äidiltä. Mä sanoin mun isälle, et jos sä et pyydä anteeksi niin mä en laita sun tilille yhtään mitään. Mä olen avannut mun isälle tilin, johon mä laitan rahaa. Mun isä itki.

Onnellinen virnistys naamallaan nainen nauroi herskyvän iloisesti pitkään. Rahalla saa valtaa, ja ehkä asennemuutosta.

1 kommentti: